Закупівля шведських винищувачів JAS 39E/F Gripen для Повітряних сил України стала логічним кроком у реалізації стратегічного плану модернізації авіації, повідомляє jerelo.com.ua з посиланням на defence-ua.com. Ще у «Візії 2020» було передбачено заміну застарілих радянських МіГ-29 та Су-27 на нові багатоцільові літаки покоління 4++, у кількості від 72 до 108 одиниць для чотирьох авіабригад. План розгортання флоту передбачав реалізацію до 2030 року. Тоді розглядали кілька варіантів: Gripen, F-16 Block 70/72, Rafale та Eurofighter, однак шведський варіант виглядав більш збалансованим за співвідношенням ціни, якості та термінів постачання.

Основна проблема з F-16 полягала у довгій черзі на постачання та обмеженій доступності літаків, що робило їх менш привабливими для швидкої заміни флоту. Натомість Gripen пропонував швидшу логістику, нижчі експлуатаційні витрати та легкість інтеграції у сучасну систему оборони.
Після початку повномасштабної російської агресії ситуація змінилася кардинально. Україна отримала шанс швидше отримати F-16 завдяки рішенню європейських країн – Нідерландів, Данії, Бельгії та Норвегії – вивільнити частину своїх літаків. Це виглядало оптимальним у короткостроковій перспективі, адже постачання можна було організувати оперативно.

Однак, варто враховувати, що F-16, які отримує Україна, були виготовлені наприкінці 1980-х – на початку 1990-х років. Це означає, що їхній потенціал обмежений у довгостроковій перспективі, а підтримання бойової готовності таких машин потребує значних ресурсів. Саме тому стратегія розвитку Повітряних сил передбачає паралельну закупівлю сучасних шведських винищувачів Gripen, які зможуть забезпечити повітряну перевагу на роки вперед.
Порівняння Gripen та F-16 для Повітряних сил України показує, що ставка на шведські літаки має стратегічний сенс: Gripen пропонує менші витрати, високу надійність та гнучкість у бойових умовах.
Нові Gripen E/F відкривають для України можливість створити сучасний і технологічний флот, спроможний не лише замінити старі машини, а й відповідати майбутнім викликам оборони. Ці літаки мають потужну авіоніку, здатні діяти в умовах активного радіоелектронного протистояння та оснащені системами для інтеграції з натівськими засобами управління.
На початковому етапі, у 2022 році, варіант із додатковими F-16 виглядав практичнішим – переважно через спрощене навчання пілотів і наявність інфраструктури. Проте в довгостроковій перспективі ставка зроблена саме на Gripen, який забезпечить стабільність і технічну перевагу Повітряних сил. Таким чином, рішення базується не лише на технічних характеристиках, а й на доступності, термінах постачання та стратегічних планах розвитку оборонного потенціалу.
Нагадаємо, що Стокгольм розглядає можливість укладення контракту на постачання Україні до 120 сучасних винищувачів Gripen E. Водночас Швеція вже готова надати близько 10 літаків версії Gripen C/D, які перебувають на озброєнні та можуть бути передані у найкоротші терміни. Ці літаки продемонстрували відмінні бойові характеристики, а новіша версія Gripen E має ще потужнішу електроніку, більший запас палива та розширений арсенал озброєнь.
Нагадаємо: IAI презентує LAHAT ALPHA — ракету нового покоління з ударною силою понад 20 км, яка може стати важливим елементом сучасного арсеналу української армії.

