Лише 22% українців готові платити за доступ до новинних сайтів, якщо ціна не перевищує вартість двох чашок кави – 60 грн. Більшість віддає перевагу безкоштовним джерелам інформації. Дослідження ГО «Інтерньюз-Україна» показало, як українці використовують медіа та пристрої для отримання новин, чи готові платити за новини онлайн і наскільки довіряють джерелам інформації.
Ключові факти
- У 2025 році смартфон закріпився як ключовий пристрій для споживання новин серед українців. І хоча за останній рік частка зросла лише на 2%, він є основним засобом доступу до інформації для 86% українців.
- Telegram продовжує бути основною соціальною платформою як для спілкування, так і для отримання новин (81% і 72% відповідно). TikTok показує суттєве зростання і залученої до користування аудиторії (від 27% 2024-го до 30% 2025-го), і споживачів новин у мережі (від 4% 2024-го до 6% 2025-го). Водночас споживання новин у Viber стало менше (від 12% 2024-го до 9% 2025-го).
- Серед Telegram-каналів найчастіше читають «Труха Україна», «ТСН новини», «Суспільне Новини». При цьому читачів «Труха Україна» зросло з 14% 2024-го до 20% 2025-го. Серед YouTube-каналів – ТСН, «24 канал» та Espreso.
- Серед загальнонаціональних сайтів новин найчастіше згадували Ukr.net, «Українська правда» та ТСН. Серед телеканалів – 1+1, ICTV та СТБ. Серед радіо – «Українське радіо», Хіт FM, Люкс FM.
- Серед лідерів думок найчастіше згадували Сергія Стерненка, Ігора Лаченкова, Сергія Притулу, Дмитра Гордона.
- Найбільш надійними джерелами інформації респонденти вважають родину та друзів. Серед органів державної влади найбільше довіряють генштабу ЗСУ та міноборони. Соцмережам та медіа довіряють більше половини опитаних.
- 30% опитаних підтримують можливу заборону чи обмеження доступу, найчастіше вказуючи TikTok і Telegram як мережі, які варто врегулювати.
- Майже кожен четвертий респондент отримував новини іноземною мовою, а серед молоді 26-35 років цей показник сягає 40%. Серед згадок іноземних медіа переважають BBC та CNN.
- 53% українців дивляться телемарафон «Єдині новини». Щотижнева аудиторія становить 42%, ще 11% переглядають новини телемарафону кілька разів на місяць або рідше. 38% респондентів, обізнаних про телемарафон, довіряють новинам, які в ньому транслюються.
- Понад 50% стикалися з дезінформаційними наративами, з яких 45% вважали їх правдоподібними.
- 11% респондентів зазначили, що особисто споживають російські медіа. Основною мотивацією для використання таких джерел опитувані називали бажання зрозуміти, що говорять про Україну – 46 %, а також отримати альтернативний погляд – 22 %.
Методологія
Дослідження «Українські медіа: споживання новин і довіра у 2025 році» аналізує, як українці отримують новини, довіряють джерелам інформації та сприймають дезінформацію під час війни.
Дослідження тривало від травня до серпня 2025 року й включало якісний та кількісний етап. Загальна вибірка: 1649 інтервʼю. Особи, які виїхали за кордон, в опитуванні участь не брали.