Без фінансової допомоги з держбюджету Укрзалізниця продовжить занепадати, – аналітика

Без фінансової допомоги з держбюджету Укрзалізниця продовжить занепадати, – аналітика

Без фінансової допомоги з держбюджету Укрзалізниця продовжить занепадати, - аналітика

“Укрзалізниця” входить у 2026 рік із прогнозом понад 28 млрд грн збитків, здебільшого за рахунок пасажирських перевезень. Цей дефіцит частково покривають разовими дотаціями з резервного фонду. Втім, бюджетна підтримка збиткових пасажирських перевезень залишається базовим варіантом і на 2026 рік: підвищення тарифів на вантажні перевезення на 37% матиме негативний ефект для економіки, а у перспективі – ще більший дефіцит пасажирських квитків, пише Центр транспортних стратегій.  

“Якщо ми залишимо поточну модель, де УЗ заробляє на вантажних перевезеннях, а всі кошти спрямовує на фінансування збиткових пасажирських, компанія опиниться в замкненому колі, з якого не буде виходу. Без можливості інвестувати Укрзалізниця недофінансовуватиме капітальні вкладення, і ефективність падатиме”, – приводить видання слова гендиректора Федерації роботодавців Руслана Іллічова. 

Олег Нів’євський, доцент Київської школи економіки, пояснив виданню, що прив’язувати тарифи до макропоказників – хибно, і так робити не можна. 

“Для монополіста критично знати й прозоро показувати власні витрати та формувати тариф на їхній основі. Що стосується пасажирки, то дефіцит квитків при низькій ціні – це втрачені доходи. Тому потрібне динамічне ціноутворення на пасажирські перевезення, щоб скоротити перехресне субсидування з вантажів”, – наголосив експерт. 

У свою чергу заступник міністра економіки Андрій Телюпа також зауважив, що підвищення вартості вантажних тарифів на 37% це непідйомна цифра. Водночас, світова практика підтверджує: витрати на пасажирські перевезення компенсує держава, і це нормально.  

Раніше народний депутат Муса Магомедов також заявив, що Укрзалізниця під час війни виконує стратегічні та соціальні функції, і без підтримки з боку держави вона може просто зупинитися. Тому держава має передбачити для компанії фінансування з держбюдету як мінімум на найближчі кілька років. За його словами, пасажирські перевезення були збиткові ще до війни, а з початку війни навантаження стало важчим, адже на Укрзалізницю перенеслися авіаперевезення. Компенсувати  такі збитки вантажоперевезеннями неможливо, тож має відбуватися планування бюджетної підтримки на кілька років вперед.

Коментарі

Поки що немає коментарів. Чому б вам не розпочати обговорення?

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *