Банк може попросити клієнта надати документи, що підтверджують доходи, або пояснення щодо активності за карткою.
Як розповіла провідна експертка з фінансового моніторингу “Глобус Банку” Марина Павленко, наразі більшість банків застосовує обмежувальні заходи у разі нетипової активності на картковому рахунку або перевищення ліміту на перекази. У першу чергу банк може заблокувати рахунок, який вважає підозрілим.
За словами експертки, якщо клієнт отримав повідомлення про блокування рахунку або не може здійснити жодної транзакції (наприклад, оплатити покупки в магазині), вона радить не зволікати і негайно звернутися до банку через будь-який доступний канал зв’язку.
“Після звернення банк може попросити клієнта надати документи, що підтверджують доходи, або пояснення щодо активності за карткою. Важливо, щоб клієнт із розумінням поставився до такої вимоги”, – зауважила банкірка.
У більшості випадків після надання пояснень і документів клієнтові відновлюють доступ до рахунку. Якщо ж надана інформація виявляється недостатньою або не пояснює суть операцій, клієнту, ймовірно, доведеться змінити банківську установу. У такому разі клієнт сам ініціює переказ наявних коштів з рахунку.
Також банк має право з власної ініціативи припинити ділові відносини з клієнтом і закрити рахунок, в такому випадку банк інформує Держфінмоніторинг.
Якщо рахунок закрито за ініціативи банку, клієнту необхідно надати реквізити іншого рахунку в будь-якому банку для переказу залишку коштів. Слід зазначити, що банк може стягувати додаткову комісію – її розмір встановлюється кожним банком окремо.
“Хочу підкреслити: банки не зацікавлені у втраті клієнтів. Вони не каральні органи. Наше завдання – допомогти, проконсультувати, надати весь спектр можливих послуг. Але, звісно, йдеться про сумлінних клієнтів, які не порушують закон”, – зазначила Павленко.
Як уникнути блокування карткового рахунку
- Ознайомтеся з умовами обслуговування картки та тарифами, зазначеними в договорі.
- Перевірте ліміти та законодавчі обмеження на сайті банку, аби не потрапити під дію обмежень на перекази.
- Під час відкриття рахунку важливо зазначити мету встановлення ділових відносин з банком, надати перелік запланованих операцій, а також інформацію про послуги, яких ви потребуєте. Надзвичайно важливо бути чесним щодо обсягу доходів та максимально очікуваної суми надходжень на рахунок протягом місяця.
- На етапі відкриття рахунку у фахівця банку можуть виникнути додаткові запитання. Важливо надати вичерпні відповіді, а за потреби – додаткові документи або пояснення.
- Не використовуйте картки для незаконних операцій або за кодами, що не відповідають суті транзакцій (міс-кодинг). Не беріть участі в сумнівних схемах (дроп-операції тощо).
Павленко навела приклад однієї з типових ситуацій, що можуть виникати при відкритті картки.
“Клієнтка хоче відкрити рахунок, не маючи власних доходів, але її чоловік планує щомісяця переказувати кошти на її картку. У такому випадку важливо пояснити мету відкриття рахунку, надати підтверджувальні документи і вказати обсяг щомісячних переказів у зіставленні з доходами чоловіка. Якщо, наприклад, офіційний дохід чоловіка становить 40 тис. грн, а перекази на картку дружини – 10 тис. грн, це не викличе труднощів при відкритті рахунку”, – пояснила експертка.
Ліміти на перекази з картки на картку – головні новини
10 грудня 2024 року низка українських банків підписали меморандум про забезпечення прозорості ринку банківських платіжних послуг. Зокрема підписанти домовилися запровадити обмеження на карткові перекази, в тому числі за реквізитами IBAN. Нововведення стосуються лише клієнтів, чиї доходи не підтверджені документально.
З 1 червня банки-підписанти меморандуму готуються знизити ліміт на перекази до 100 тисяч гривень з поточних 150 тисяч гривень. Для клієнтів з “високим” рівнем ризику залишиться чинним ліміт у 50 тисяч гривень.